Friday 20 January 2012

persuit of happyness..

salam semua..
baik2 kah semua blogger saya? 
alhamdulillah..
harini hari jumaat...hari penuh barakah,,insyallah..

entry harini ialah entry movie lama..
:)
nak cite..
semalam saya tgk cite tajuknye "PERSUIT OF HAPPYNESS"
starting lil bit bosan..tapi..
ada faktor2 buat saya nak tengok jugak..
ada faktor mata saya tetap melekat di skrin laptop..
overall saya bagi cite ni 10 bintang~~
wahhhhh... 10 bintang???

saya tengok cite ni mengalir air mata...
sape2 tgk cite ni tak mengalir air mata...tak tahu la saya nk cakap hati korang camna..
*biarpon saya ni kuat tacing pn*..
siyes..cite ni sedih..

story about real life..pengorbanan..cinta..kekuatan..kesungguhan..
yg penting...
kasih sayang...


cite ni lama dah,..tapi baru sekarang dapat tengok.. :)

meh saya buat sikit sinopsis ::
cite ni mengisahkan sal Chris (will smith) yg hidup di bersama keluarga..dia ada sorang anak..nama anak dia christopher..btw...will smith berlakon dgn anak dia sndiri~ kiranyaa feel tu lebih la..
then..isteri dia nama linda..FYI, hidup chris ni susah..dia melabur sejumlah wang yg besar utuk membeli berbijik2 mesin X-ray yg hebat.. chris perlu menjual mesin tu 2 bijik setiap bulan tuk tampung kehidupan mereka sekeluarga.. lagi parah apabila chris tak mampu jual mesin tu kat para2 dokter sbb mesin tu mahal..sbb pulangan modal tu,chris akan byr hutang, rumah dll.. 
 dalam cite ni, part yg sedih bila chris kena tinggal dengan isteri dia..sbb isteri dia xtahan dengan kehidupan yg susah..hutang sana sini.. tapi chris bertahan hidup sbb anak dia..tp pada masa ni,chris ditawarkan jadi pelatih jual saham..tapi dia terpaksa berlatih selama 6 bulan..antara 20 org calon latihan..hanya 1 org je yg dipilih..sepanjang latihan, dia tak ditawarkan gaji..macamana dia nak teruskan khidupan dia?? chris teruskan jual mesinX-ray tu..siap mesin X-ray dia kena curi lagi..berlari2 lah dia nak kejar balik pencuri tu..sbb pulangan mesin tu..mampu tampung hidup dia ngan anak dia semalam 2 minggu..

part sedih kat kena halau rumah sbb xmampu bayar sewa rumah 3 bulan...chris kena pindah kat motel...then..motel tu pon chris xmampu bayar..mmg susah sangat..nasib baik anak dia memahami... sampaikan satu part... bila chris ngan anak dia kena halau...chris bwk anak dia tidur dalam tandas..hanya berlapik dengan tisu siyes..sedih sangat2 masa ni..masa tu hanya tinggal 2 minggu lagi chris nak habiskan dia punye kursus..korang kena tgk part ni..lelaki ke pompuan...akan menagis....

last part... cite ni bila chris berjaya sepanjang kursus 6 bulan tu..dia yg dipilih..menangis2 dia bila dapat tahu dia berjaya.. orang pertama dia jumpa..anak dia..macam2 dia buat tuk anak dia.. lau nk suh saya cite satu2 part lam movie ni..mmg xkan habis.. :)

ada lagi part2 yg saya skip..btw..mmg fully dengan pengorbanan..

10 bintang yg saya bagi.. :)

saya terfikir..kenapa kat Malaysia kurang bikin filem2 camni?
yg ada banyak..filem cinta2..filem ghairah2..
jarang penerbit nak amik risk nk terbit cite yg boleh build motivation..
cite ni jgk display kehidupan sebenar di luar negara..kaum2 yg merempat..

bila korang tgk cite ni..
korang akan terbayang camana ayah2 korang sara kehidupan korang semua..
try bagi yg terbaik kat kita selama ni...
tapi tanya diri korang...
adakah kita sedar semua tu??
my mum always said to me.. " if kaklong dah ada anak nnti..baru kaklong dapat rasa apa yg umi rasa sekarang.."
mybe sekarang saya nampak tak nampak je though my mum..
but now i start to feel it~

pstt:: i love my famly sooo much!!~ hahaha..

>> this evening:: heading to east coast with en.sayang.. :)
terengganu..wait us.. :)


moga perjalanan hari ini dipermudahkan.. :)


No comments: