Saturday, 31 December 2011

time really flies nowadays~~







salam semua..
in just a few hours, we will say goodbye to 2011 and say hi to 2012..

2011 is a big year for me?
why??
cuz time really flies nowdays.. :)

dah2 la nyer speaking london nyeee cik amina oii..

haha..
bercakap mengenai tahun akan datang..2012 ni..
dah tentu ramai yg pasang2 azam baru..
tak tahu lah azam yg tahun sebelumnya tu ...tercapai ke tidak..
ataupun azam yg telah pending pada tahun lepas dibawa kedepan..
itu adalah kesungguhan n semangat di hari baru..

ikut kelendar Islam..
kita dh sebulannn sambut tahun baru..
ikut kelendar omputih...
brp jam ag...

apa2pun..
berusahalah menjadi yang lebih baik daripada sebelum ni..
 tahun 2011 adalah tahun yang memeritkan bagi saya..

tahun mungkin yg saya akan ingati seumur hidup saya..
banyak pekara perit yg terjadi drp manis...
itu adalah hakikat...
yang telah saya tempuhi..

n saya bersyukur..
dengan semua itu..
buat saya makin kuat+ tabah mengadapi dugaan yg akan mendatang...

dan saya pasti :)

what ever..say alhamdulillah first..
ALLAH takkan uji hambanya..jika hambanya tak mampu nak pikul~ 
i grab dat words..n i bear it in my mind...

ALLAH tak akan tinggal kita...kalau kita tak tinggal DIA... :)
just nice quote...
but really touch inside.. :)

May 2012 brings all the best in our life..
INSYALLAH.. :)

pssssttt~~ :: semalam saya tanya en.sayang..apakah azam dia tuk tahun baru 2012..
dia cakap....
1) dia nak habiskan degree dia walaumacamana pun...dan itu adalah pasti..INSYALLAH..
2) dia nak ada isteri..
3) dia nak ada family yang lengkap..

Alhamdulillah....mudahan2 la ye en.syg..moga2 tercapai yg no 2 dan 3 tu..
panggilan jodoh kita tak tahu cepat or lambat..
but...
berdoalah kearah itu...
sbb..bila dah ada niat nk mendirikan masjid or seangkatan dengannya...
ALLAH kan permudahkan...
tu JANJI ALLAH.. :)

azam saya pulak tahun ni apa???
tersenyum2 saya..
insyallah..dat day will come!!!..
n im counting with patient..

study+family+love+relationship..

bye2...
full with loves...

xoxoxox..
hug n kisses~~


Saturday, 24 December 2011

chef pastry of amina--kek oren bergebu rasa!!!

hai..
hai..
hai..

aku keturunan bugis*tetiba*

arggghhh..xde makna dengan keturunan bugis..tapi mmg saya keturunan bugis pon!!!..
bangga!!hahaha..
sekarang..
saya nk update entry yang panas2 lagi..
meletup keluar dr oven..
hahaha..
over!!!..

tadikan..
saya mulut saya tetiba nak makan kek oren..
bangun2 dari tempat pembaringan *katil*..
terus p dapur..
selongkar saya sorang2 cari bahan...
terhendap2 cm tikus mondok..
haha

then..
menyinar2 mata bak bintang yang jatuh dari langit ditambah pulak saya  ni berkaca mata..
lagi lah menyinar...
bila tengok2..
bahan2 semua cukup...
nak buat kek..

hahah!!!..jom buat kek!!!..
haha..
tersengih2 saya ibarat kupang yang sedang terngaga mulutnya..
dengan penuh semangat saya buat kek oren...

haha...terasa nak makan punya pasal..
masa solat magrib..
terus jadi chef pastry..

jom cuci2 mata dlu dgn gambar2 yang sempat saya snap~

korang tahu tak ape nih?? haha...
ni bahan2 nk buat kek oren tuh..
disebabkan smua bahan2 tu dah ada lam blend..
biar chef amina gtau apa bahan2 dia..
nanti boleh try~~..
jangan baca saja2 tauu...
amik pen/kalang/tinta sepecat yg mungkin~~..
yaakkkk...

1) 3 bijik telur
2) 1sudu besar soda bikarbonat
3) 1 bijik oren..+kulit2nya sekali *potong kecik2*
4) minyak 1 cawan
5) 2 cawan gula kastor
6) 2 cawan tepung gandum *xkiralah cap sauh ke..cap teratai ke* asal gandum~~


firstly== blend item no 1-5 tuhh 
second== campur tepung gandum ngan soda bikarbonat
third== barulah gaul item yang diblend td ngan tepung gandum slow2..

then..barulah msukan dalam acuan..
dan bakar selama 45 minit!!!

senang bukan???? hahaha

selamat mencuba~
ni hasilnya bila kita blend semua2 bahan2 tu tadi..blend jangan berputus asa yee..
teruskan blend...
blend..
blend..
biar dia comel2..gebu2 gaban cm atas tuh...
btw~~masa blend ni..sila panaskan oven yee...
nanti lau oven tak panas...
kek jadi bantat!!*xnaik* maksudnya.. :)


ni lah hasilnyaaaa...kek oren chef amina..

siyes..
mmg senang gila nk buat kek ni..
diibaratkan putarrr..
tutup mataaaaaa..
tnggu 5 minit..
terus siap...
hahahaha...

 mmg rugi sape2 tak try buat kek ni...

psstt::kek ni lah yang saya cerita pd entry lepas yg en.sayang hampir2 nak muntah..
bila dia tahu saya blend satu bijik oren dengan kulit2 sekali...
terus tak jadi makan..


tp org lain cakap sedappp jee..heheh~~

sekarang kek tu tinggal suku je lagi..
dah nyawa2 ikan..
ingat nk bawak balik kg esok~~..
kena bakar pulaksss lah esok...

hahaha..
berjaya buat kek!!!..
yeaaaahhh...
orang bugis nak undur diri dulu...

bye2..
hug n kisses~~ 
xoxoxoxoxo

Wednesday, 21 December 2011

camne nk mulakan eyh..
hai.
apa khabar?
 semacam skema disitu..
tapi takpe.
tidur dulu lah. *tetiba*

dah2 merapu.. :)

20 hari lagi..
menanti dengan penuh pasti..
itu pasti..


apa yang saya nanti??hahaha!!!>.
terbahak2 suka sambil bayang2 makan kuey tiew~
*tetiba*


...................................................................................................................................


Talking To The Moon Lyrics

I know you're somewhere out there
Somewhere far away
I want you back
I want you back
My neighbors think
I'm crazy
But they don't understand
You're all I have
You're all I have

Chorus:

At night when the stars
light up my room
I sit by myself

Talking to the Moon
Try to get to You
In hopes you're on
the other side
Talking to me too
Or am I a fool
who sits alone
Talking to the moon

I'm feeling like I'm famous
The talk of the town
They say
I've gone mad
Yeah
I've gone mad
But they don't know
what I know

Cause when the
sun goes down
someone's talking back
Yeah
They're talking back


At night when the stars
light up my room
I sit by myself
Talking to the Moon
Try to get to You
In hopes you're on
the other side
Talking to me too
Or am I a fool
who sits alone
Talking to the moon

Ahh Ahh,
Ahh Ahh,

Do you ever hear me calling?
Cause every night
I'm talking to the moon
Still trying to get to you

In hopes you're on
the other side
Talking to me too
Or am I a fool
who sits alone
Talking to the moon

I know you're somewhere out there
Somewhere far away


.........................................................................................................
selamat malam semua..
kbai~


tapak kaki sapee tuh tepi tuh?? :)

Monday, 19 December 2011

ikan emas or hamster??

salam semua...
semalam nak terkeluar bijik2 mata..
tengok time table sem ni bertukar...
makkkk aiii....

memang anda harus bertabah cik amina...
yes..bertabah demi menuntut ilmu..
takpe2...

tutup buku.....
..............................................................................................................................

saya "abg..saya nk bela binatang peliharaan leh x kt umah sewa saya ni?"

en.sayang "boleh..nanti abg bagi awk pelihara harimau sekor"

saya" nak suh saya mati cepat ke ape nih??"

en.sayang "nanti kita p beli ikan emas..awk peliharalah sungguh2"

saya "xnak..nak hamsterr"

en.sayang" xleh!! hamster payah nak jaga makanan dia"

saya "err..nak akurium besar'

en.sayang" xpayah nak mengada...beli yang kecik aje"

saya berkata lam hati " hoiiii!!!!..nak jugak lah!!!~



saya hanya mampu berkata sedemikian dalam hati..
haha...
 mampossss lah lau cakap cmtu...
xsia2 smua impian nk bela menatang2 ni berkecai begitu sahaja..
sekarang..
kena jadi sopan...hahaha!!!keji!!

dah lama saya nk membela haiwan2 diatas ni..
tapi disebabkan sem lepas saya terikat dengan peraturan univ..
jadi xbleh lah..

sekarang misinya adalah..
nak bela jugak n mesti bela!!!
dulu kat umah saya...saya ada bela sekorrrr kucing...
masa tu cerita NAOMEI tgh meletop2..
terus saya bagi nama kucing tu NAOMEI...
hahaha..

ni dia  NAOMEI..
 korang tahu x..NAOMEI ni seekor kucing yg unik...
diusia 6 bulan pon xleh berjalan lagi...
kami sekeluarga gigih menjaganya..smpailah dia mampu berjalan...

sob..sob...sob..
memang terharu sangat2 bila dpt tgk si NAOMEI ni berjalan..

namun sekarang!!!!..
dia dh xkenal dh tuan dia..
bila besar dh pandai nak ushar2 kucing betina yg lain..
dan telah membuntingkan kucing lain..

sekarang dah tak reti balik umah...
seronok berfoya2 dengan kucing betina..
alek umahhhh nk mintak makanan je...
hahaha~~

sekarang dh jadi bapak kucing..badannya dh xsekiut dlu..
panjang n besar..
menakutkan...
im cat lovers!!!..

dah xnak bela kucing..
nak bela ikan emas ngan hamster pulakssss...


nak siap2 gosok baju..nak p kuliah!!!..
harini kuliah sampai malam..

okbai~..
hug n kisses..

xoxoxoxo


Sunday, 18 December 2011

redha itu perlu..


muka zaman2 muda dulu~ :)
jelas kelihatan kemudaan itu~~haha..
itu 4 tahun yang lepas...

tertarik dgn wallpost rakan fb saya yg berbunyi...

telah diciptakan tiap - tiap dr kamu berpasang - pasangan.. dan jodoh di antara kamu telah ditetapkan oleh ALLAH s.w.t..

- jika bukan ia jodohmu, meskipun dibantu dgn seribu tangan, maka tiada lah ia akan mampu disatukan..
- jika benar ia jodohmu, meskipun dihalang dgn jutaan tangan, maka pastilah juga ia disatukan..

...................................................................................
 redha itu perlu hadir..
dan mesti hadir...
jika dia bukan untuk kita...

................................................................................
 
maaf..entry ni bermakna buat saya..
saya sayangkan semua orang yang sayangkan saya...
bak kata en.sayang:: "kalau kita fikir berkaitan masa,tahun..mesti akan berasa lama n sangat2 panjang..kalau kita hadapi masa dan tahun tu dengan tenang..sekejap je rasa.."
mungkin saya terlalu berfikir..sampai tak mampu nak menjadi tenang..

ALLAH ada membantu..

kbai~

Saturday, 17 December 2011

oh apam merekah n polka dot...

assalamualaikum...
haiiii stalker n haters.....

permulaan entry pon cam dh nk cari gaduh kan..
xpe2...entry yang bakal saya karang2 ni..
xtually perlu dipublish sehari selepas saya mula kuliah baru sem ni...

tapi...
saya cm buat2 bizi...terasa malas bukak lappy...
alih2..malam ni nk update...
amina...
tolong jangan malas..

sbb saya nk kongsi kejayaan saya ngan rakan blogger saya iaitu cik ashu..
nak lawat blog cik ashu ni..
leh kat sini!!~cik ashu

nak kenal cik ashu???
ni dia...

haha...sedar xsedar...dah separuh entry ni sal cik ashu saja...

sebenarnya saya nk cerita sal apam merekah n apam polka dot saya!!!..haaaaaa...

nak dijadikan cerita...
saya terajinkan diri saya...blogwalking kat blog cik ashu ni..
tetiba saya tgk dia buat entry sal menda alah polka dot ni lah..

terus lah saya tanya cik ashu ni...camne nk buat...
sbb saya mmg nak belajar buat..haha..rajinkan saya??
lempang lelaju!!!..aiiipp...

cik ashu "nak buat x?"
saya" boleh2!!!..jom cari bahan buat apam ni"
cik ashu "kita buat 2 jenis...apam merekah satu..apam polka dot satu"
saya "beres!!!"

disebabkan keberesan saya tu..
cik ashu sanggup balik...
UMT cuti ms haritu...
haha...
mekasih...
cik ashu balik semata2 mauu buat apam ini lah bersama saya...
suka2....

nampak senang buat apam ni...
tapi perlukan kesabaran yang sangat2 tinggi...
saya rasa cm dah abis gaya style duduk buat apam ni..

lau bakal mak mertua tgk..
sti rijekkkkkk~~~~...
oii..janganlah...saya sopan ok....
hahaha..

yelah...
buat 2 jenis apam..
dari kul 12 tghari start kukus...
abis smua apam yg dikukus tu..
pukul 5 setengah!!!!..

mana tak tercabut pinggang sayaaaaaa jah oiii...
tapi mmg seronok....

sekali tgk apam tu masak...
dengan2 bekas plastik saya telan....
puaskan hati dlu...

tiap kali masak apam tu..
tiap kaliii saya ngan cik ashu nganga mulut...
sampailah satu tahap...

apam tu jemu tgk kami berdua...
hahaha~~..
jom cuci2 mata~~~..

apam de cafe miss amina n miss ashu!!!!~
=,=


 hehe..ni lepas2 main campak2 kaler2 yg berwarna warni kat apam tu...jadi cmni lah..
cantik betol lah corakkk yg kat atas tu kan??
bila orang marketing buat kerja seni...
cm tikus baiki labulahhhh...hahaha~~




 haaaa....saya jadi orang seniiiii di hari itu...begitu bertabah buat corak2 atas apam yg comel2 tuh...
ternganga mulut tu jangan nk cakap lah...
seronok punya pasal..
masa kecik lukisan selalu fail..
dapat lukis atas apam ni pon jadilah!!!..hahahaha~~..

lepas dikukus selama 10 minit...nilah hasilnyaaaa~~~..
apam saya ngan cik ashu tak merekah mana..
sbb kami berdua tak suka merekah2 sangat...
sbb buruk!!!!!....
hahaha~~

 close up pic~~ hahaha..comel kan?? kan... 

  masa ni corak2 dah tak tahu kemana..sesungguhnya mengukus menda alah ni berjam2 buat kesabaran saya amaaaaattt menipissss..
haha~~..
corak pn cm terpaksa jekan....hahaha...

 bila dh tgk semua dh nk siap...letak comel2 lam bekas..terasa cm sayang nk makan..ni kali keberapa dh kukus...
apa yg saya tahu...
setiap kali kukus...
mmg separuh yang hilang!!!..
masuk mulut,,,
tak tahan godaan kecomelan tersangat2 itu!!!..

 haaa..ni apam polka dot....apam ni letak susu aje kawan2...
sbb tu dia xmerekahhh cm apam kat atas tuhhh~~..yg bgian ni..
cik ashu yg buat..
saya dah exhausted gila2 dh masa ni....
dan saya punya tangan dah mogok...
tak mampu buat lukisan bola yg lawa dah!!!!...

ni yang lastttttt punya adunan..sepatutnya leh buat 2 kali..
terussss...
letak aje semua!!...
mmg masing2 muka dah merah mengadap kukusan..
dengan asap2 stim melimpah ruah kena kt muka..
balik je umah..
terasa tegang muka....

dapat stimmmmm muka secara xlgsung...
xpyh pgi spa...
korang buat je apam ni berjam2...
mmg jimat duit lah!!..


petang tu..balik2...
xsmapi 10 minit...
tgk2...
apam yg saya buat tu..dah abissssss~~~...

apa2 pom..
saya suka tgk orang makan...
masakan itu..
datang dr air tangan saya..

terasa seronok u ollsss~~...

try laaahhh~~..
lau ada masa..
saya update entry sal kek kukus kurma yang saya buat haritu..

tak terupdate pon lagi~~..

:) 

tnggu ya...


hug n kisses..
XOXOXOXO..


psttt:: en.sayang akan balik bulan depan~~haissshhh xsabarnye...
janji nak masak nasi ayam versi cafe de amina kat dia...
nk tengok mulutnya yg becok tuuu..
komen apa dgn nasi ayam saya tuuu..
hahah!!!



Friday, 16 December 2011

ku ukir indah namamu...

tangan aku malam ni sedikit gatal..
klik folder gambar lama2..

tergedek2 suka..
keji.sbb suka gambar lama..

takpe..
jiwa aku dah ok sikit...
dari entry sebelum ni..

tak mampu aku nk jadi sopan 24 jam...
haha...


sbnarnya entry ni sangat simple..

tak de kaitan pn ngan apa yang aku merapu kat atas tuh...
dan tajuk entry aku pn...cm biasa la..slaluu tersasar dari gol..
takde kaitan pon..lempang sikit!!!
.......................................................................................................................

tahun baru 2012 dah nk hampir..
sedar tak sedar...
2011 dah nk melabuhkan tirai kan...


harap2...
apa yang saya+keluarga+en.sayang rancang2...
akan menjadi dan berjalan dgn lancar..... 
:)

insyallah..

sekarang mood malas nk update entry datang mencurah2...
tetiba je..
cam banjir..

xjadi nk cite apakah planning coming soon..

nak tahu...

tngu entry yang bakal diupdate..
tahun depan..

huwah2..

tajuk entry::: entry yang tertangguh... :)..

dah2...tadi ckp malas kan..ni banyak pulak duk tulisnye...




ok titik..
kbai!!





Tuesday, 13 December 2011

letter to stalker

FOR SHIT STALKER..

JUST FOR U~

TQ..


pstt:: i know and really sure..u will read this entry...
n i will make sure.. 
u will get back...
what u already done..

the punishment...
not from me at all...

just from ALLAH..

tq once again~