Saturday, 24 December 2011

chef pastry of amina--kek oren bergebu rasa!!!

hai..
hai..
hai..

aku keturunan bugis*tetiba*

arggghhh..xde makna dengan keturunan bugis..tapi mmg saya keturunan bugis pon!!!..
bangga!!hahaha..
sekarang..
saya nk update entry yang panas2 lagi..
meletup keluar dr oven..
hahaha..
over!!!..

tadikan..
saya mulut saya tetiba nak makan kek oren..
bangun2 dari tempat pembaringan *katil*..
terus p dapur..
selongkar saya sorang2 cari bahan...
terhendap2 cm tikus mondok..
haha

then..
menyinar2 mata bak bintang yang jatuh dari langit ditambah pulak saya  ni berkaca mata..
lagi lah menyinar...
bila tengok2..
bahan2 semua cukup...
nak buat kek..

hahah!!!..jom buat kek!!!..
haha..
tersengih2 saya ibarat kupang yang sedang terngaga mulutnya..
dengan penuh semangat saya buat kek oren...

haha...terasa nak makan punya pasal..
masa solat magrib..
terus jadi chef pastry..

jom cuci2 mata dlu dgn gambar2 yang sempat saya snap~

korang tahu tak ape nih?? haha...
ni bahan2 nk buat kek oren tuh..
disebabkan smua bahan2 tu dah ada lam blend..
biar chef amina gtau apa bahan2 dia..
nanti boleh try~~..
jangan baca saja2 tauu...
amik pen/kalang/tinta sepecat yg mungkin~~..
yaakkkk...

1) 3 bijik telur
2) 1sudu besar soda bikarbonat
3) 1 bijik oren..+kulit2nya sekali *potong kecik2*
4) minyak 1 cawan
5) 2 cawan gula kastor
6) 2 cawan tepung gandum *xkiralah cap sauh ke..cap teratai ke* asal gandum~~


firstly== blend item no 1-5 tuhh 
second== campur tepung gandum ngan soda bikarbonat
third== barulah gaul item yang diblend td ngan tepung gandum slow2..

then..barulah msukan dalam acuan..
dan bakar selama 45 minit!!!

senang bukan???? hahaha

selamat mencuba~
ni hasilnya bila kita blend semua2 bahan2 tu tadi..blend jangan berputus asa yee..
teruskan blend...
blend..
blend..
biar dia comel2..gebu2 gaban cm atas tuh...
btw~~masa blend ni..sila panaskan oven yee...
nanti lau oven tak panas...
kek jadi bantat!!*xnaik* maksudnya.. :)


ni lah hasilnyaaaa...kek oren chef amina..

siyes..
mmg senang gila nk buat kek ni..
diibaratkan putarrr..
tutup mataaaaaa..
tnggu 5 minit..
terus siap...
hahahaha...

 mmg rugi sape2 tak try buat kek ni...

psstt::kek ni lah yang saya cerita pd entry lepas yg en.sayang hampir2 nak muntah..
bila dia tahu saya blend satu bijik oren dengan kulit2 sekali...
terus tak jadi makan..


tp org lain cakap sedappp jee..heheh~~

sekarang kek tu tinggal suku je lagi..
dah nyawa2 ikan..
ingat nk bawak balik kg esok~~..
kena bakar pulaksss lah esok...

hahaha..
berjaya buat kek!!!..
yeaaaahhh...
orang bugis nak undur diri dulu...

bye2..
hug n kisses~~ 
xoxoxoxoxo

2 comments:

wanabee said...

salam singgah utk kali pertama ,
whoaaa..nampak sedap je :D

Amina Jannah said...

whahaha!!!..selamat datang si wanabee yg comel2~~hihi..xpe2..singgah banyak kali pon tak pee.. mmg sedap pun...try jom....makan smpai termimpi2..hehehe