Friday 30 September 2011

chef amina in d house!!

assalamualaikuummm...
selamat petang semua....
petang ni saya rajin sangat nak jadi blogwalking..
saya berjalan2 ke blog2 masakan..
seperti biasa..
saya kan suka makan..n suka mencuba resepi baru..

haha.,.ummi..
nanti kak long balik terengganu..
biar kak long take over dapur pulaksss..
memang rentunglah kan umahhh tu kan nnti..
hahaha.,.

wateva..
tadikan..asyik2 blogwalking..
saya terjumpa blog!!..
blog masakan..
waaaaa.... suka..suka..
terus saya terloncat2 cam ape..
meh2 sini..
sapa2 yang nak p kat blog ni boleh..~
saya attach sekali linknyerr~~

terusss saya amik bebanyak resepi..
terus..saya nk update belog saya lelaju..
teruss saya terasa cam saya nak buat..
terusss saya rasa cam angan2 je..
terussssss...
teruskan menuliss!!


nih..nih..nih...

saya suka resepi ni..
nyum2..





1) AYAM BUMBU BALI~

nama unikkan??



cara memasaknya begini kawan2 saya...

Bahan:
1/2 ekor ayam ~ dipotong kecil
1/2 sudu kecil garam
1/2 sudu teh serbuk kunyit
5 biji cili merah *
3 ulas bawang putih *
3 biji buah keras *
1/2 in halia *  ~  (*diblend)
100ml susu cair
100ml air
1 sudu besar kicap pekat
1 sudu besar kicap manis
1 kpg asam keping
1 biji bawang besar ~ dipotong bulat
1 biji tomato ~ dipotong4
1 biji cili hijau ~ dipotong serong
garam
gula
minyak

Cara:
Gaul ayam dgn garam dan serbuk kunyit. Goreng 1/2 masak, angkat dan ketepikan.
Tumis bahan2 yg diblend hingga garing dan masukkan kicap pekat, kicap manis dan asam keping.
Masukkan juga susu cair dan air. Masak hingga mendidih dan masukkan ayam. Kacau.
Bila kuah hampir pekat, masukkan daun limau, garam dan sedikit gula. Kacau lagi.
Masukkan bawang besar, tomato dan cili hijau. Kacau sebati dan biarkan seketika.
Padamkan api dan sedia utk dihidangkan.


yang kedua..
2) PUDING TAUHU


cara-cara membuatnya begini~

Bahan:
utk puding:
1 paket agar2 serbuk@10gm sepaket
6 1/2 cawan air
1 1/2 sudu besar gula
1/2 cawan santan
1/2 cawan susu pekat
1/2 cawan susu cair
secubit garam
1 helai daun pandan

utk kuah:
1 tin laici
1 tin air (guna tin laici sebagai penyukat)
3 - 4 sudu besar gula

Cara:
utk buat puding:
Masak air bersama serbuk agar2 dan gula serta daun pandan hingga mendidih.
Masukkan santan, susu pekat, susu cair dan garam.
Masak lagi hingga hampir mendidih (keluar wap yg banyak) dan padamkan api. Biarkan hingga suam.
Tapiskan ke dalam sebuah bekas lain dan bolehlah dituangkan ke dalam acuan yg disukai.
Biarkan sejuk dan masukkan kedalam peti ais sehingga hendak dihidankan.

Utk kuah:
Asingkan laici ke dalam bekas berasingan dan siat2kan sedikit.
Masak air laici bersama 1 tin air dan gula hingga mendidih.
Biarkan sejuk
Masukkan ke dalam peti ais dan biarkan betul2 sejuk sebelum menghidang.

Cara menghidang:
Letakkan puding ke dalam sebuah mangkuk dan letakkan juga laici yg disiat tadi.
Tuangkan kuah dan puding sedia utk dimakan.

* puding ni boleh juga kalau nak dimakan dgn fruit coktail, cuma gantikan laici tu dgn fruit coktail ya.. bahan2 utk kuah tu yg lain2nya boleh guna sama cam dlm resipi.


hehehe...
selesai kopi n pasta~..
tapi kan...
nanti try tauu..
kalo saya kat rumah sekarang..
memang tahu resepi baru...laju2 je try nak cuba...

saya pn minat gila buat kek2..apa jua kek lah..
sekali tgk kek lain macam sikit..
teruss godek2 internet cari maklumat..
n try buat...

abah saya menjadi bahan ujikaji saya..
bukan ujikaji ape..ujikaji dalam mengetest masakan2...
cikgu BM saya..
sila jangan rotan saya..
ayat saya makin terbelit sekarang,,
setelah bergelumang dengan number sekarang..
kalkulator teman abadi saya sekarang..
haha~~

yang pasti..
saya masih ingat lagi..
kek oren saya dikritik hebat oleh en.sayang..
walhal..
orang lain makan siappppppp mintakkkk resepi lagi...~

memang en.saya seorang pentiru kesenian..
tak2..dia memang suka kutuk saya...
tak2..dia xde lidah kut..
tak2..sedap..tapi diaa xnk puji...huahhuahhuah!!!!
haha~~..

secara tuntasnya:: waloo belajar tinggi2...jangan lupa camne nk pegang senduk n kuali...
jangan nanti..smua tuu jadi khazanah je..
rugi tauuu..
kalo yg dah kawin:: rugi suami bayar hantaran mahal2..tapi alih2 makan kat kedai..
kalo yang tak kawin lagi:: cepat2 timba ilmu masakan laju2...nanti boleh pikat hati bakal mertua!!~cam saya!!! hahaha


oklah..
dah letih taip panjang2..
jari dah kemek2..haha~~
babai semua~~ 
muuaaahhh222~~
xoxoxoxoxo

No comments: